maandag 6 juni 2022

Hazelaarbleekpoot is wantsensoort nummer 103

Vandaag een wantsensoort aangetroffen in het gebied waar ik al een tijdje op zit te wachten. Er staan 2 Hazelaars in het gebied en ik weet dat de Hazelaarbleekpoot, Phylus coryli, in het wijkpark al jaren wordt waargenomen. 

Hazelaarbleekpoot, nieuwe soort in het gebied,

Naast 2 imago's liep er ook een nimf over de Hazelaar. Altijd leuk als je tegelijkertijd de volwassenen en de nimfen kunt vaststellen.

Nimf van Phylus coryli, de Hazelaarbleekpoot.

Met deze soort staat de teller van het aantal soorten wantsen dat ik heb gezien in het gebied op 103, waarvan 97 in de periode 2020-heden. Dat betekent dat bijna een zesde van alle wantsensoorten in Nederland (641 volgens de Veldgids Wantsen - deel 1) de afgelopen jaren aangetroffen is in een gebiedje van 115 bij 115 meter. Best indrukwekkend vind ik.

Andere wantsen die ik vandaag tegenkwam:

Sierlijke kegelblindwants, Conostethus venustus.

Koolschildwants, Eurydema oleracea.

Bremschildwants, Piezodorus lituratus.

Groene schildwants, Palomena prasina.

Saldula saltatoria (geen NL-naam).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten