dinsdag 6 april 2021

Alles plat, we beginnen opnieuw

Het hele gebied is eind maart tegen de vlakte gegaan. Na het parkeerterrein van de huurmij, is nu alle begroeiing tot op de grond verwijderd. Navraag leerde dat dit gedaan is om ervoor te zorgen dat de molen niet belemmerd wordt. Als de begroeiing te hoog wordt, vangt de onderste wiek onvoldoende wind en kan de molen uit balans raken, met alle gevolgen van dien.

18 maart, de meeste begroeiing is verwijderd. De volgende
dag zal de rest weggehaald worden.

Ik heb contact opgenomen met de gemeente en met Tennet, de beheerder van het terrein rond het opstijgpunt van de hoogspanningsleidingen. Tennet heeft opdracht gegeven voor de snoei/kap vanwege het beschermd molenbiotoop (zie De molenbiotoop voor meer informatie hierover). Op mijn verzoek gaan ze kijken of het werk in het vervolg in fasen kan worden uitgevoerd, zodat er vluchtplekken overblijven voor alle organismen die in het gebied leven. Ik vond het fijn dat direct positief gereageerd werd op mijn bezwaren tegen de volledige kaalslag.

Jarenlang stonden hier bramen en wilgen, goede bijentrekkers.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de Tijgerspinnen (Argiope bruennichi) en de Waterrallen (Rallus aquaticusi) terug zijn in het gebied. Voor de eerste is dat wellicht al dit jaar, voor de tweede gaat dat denk ik langer duren. Daarom heb ik besloten om ook de komende jaren het gebied in de gaten te houden.

Tijgerspin, wanneer zie ik ze terug?

De kaalslag heeft al nieuwe soorten opgeleverd en dat lijkt leuk, maar is het niet. Zo was binnen een paar dagen een paartje Kieviten aan het balsten boven het gebied. Er werden proefkuiltjes gedraaid om een geschikte nestplek te vinden. Dat is natuurlijk leuk, weidevogels midden in de stad, maar het verlies is groter dan de winst.

Kievit op het platgemaaide moerasland.

Want een Kievit erbij is ok, maar niet als dat ten koste gaat van Kleine Karekiet, Bosrietzanger, Rietgors, BraamsluiperWaterral en ga zo maar door. De biodiversiteit heeft een grote klap gekregen.

En dan is natuurlijk de vraag: "Die Tweelijnige landplatworm (Rhynchodemus sylvaticus) die ik laatst voor het eerst vond, is dat een blijvertje?".  Voor de Kievit is het antwoord denk ik wel duidelijk. Die soort heeft de kaalslag nodig en zal weer verdwijnen als de begroeiing toe gaat nemen. Maar voor al die andere soorten zal dat lastiger zijn om vast te stellen, enerzijds omdat ze lastiger waar te nemen zijn, anderzijds omdat er gewoon weinig over bekend is.

Tweelijnige landplatworm, Rhynchodemus sylvaticus,
een blijvertje?

We zullen zien wat er gaat gebeuren met het gebied. Het gaat niet lukken om net zo vaak langs te gaan als tijdens de covid-lockdown in lente 2020, maar ik ga mijn best doen zoveel mogelijk bij te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten